Fysiotherapie

In de praktijk Fysio Volkers Sneek bestaat fysiotherapie uit verschillende behandelmogelijkheden. Tijdens ons eerste gesprek zal er een kleine anamnese(informatiegesprek) plaats vinden. Dit is voor mij om een goed beeld te krijgen van de klacht.

Na de anamnese zal een onderzoek plaats vinden om te kijken naar diverse structuren en hoe deze verband met elkaar kunnen hebben op de klacht. Daarna zal ik ook direct bij het eerste consult een specifieke behandeling toepassen.

Dry needling

Dry Needling is een onderdeel van de behandelmogelijkheden bij Fysio Volkers Sneek. Dry Needling is een behandelmethode waarbij een dunne naald in de triggerpoint (spierverkramping) wordt geprikt. Door middel van het inbrengen van de naald zal een spier meer ontspannen en kan het de bewegelijkheid verbeteren.

Ontstaan van triggerpoints:

• Overbelasting van de spieren
  • Oververmoeidheid
  • Een inwerkend trauma
  • Emotionele stress

Effect van dry needing:

• Vermindering van pijn
  • Verbetering van de bewegingsuitslag
  • Verbetering van de doorbloeding

Wanneer dry needling niet (mag worden) toegepast:

• Angst voor naalden
  • Ongunstige reacties op naalden
  • Bij gebruik van bloedverdunners
  • Hart-klep operatie

Behandeling aan huis

Indien het niet mogelijk is voor een patiënt om bij de praktijk te komen, kom ik ook bij de patiënten aan huis. De behandeling in huis zal evenals de fysiotherapie behandeling in de praktijk (meestal) vergoed worden door de aanvullende verzekering.
Dit kan zowel bij een patiënt thuis zijn als in een verzorgingstehuis.

Medical Taping

De basis van het Medical Taping Concept (MTC) werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. In deze periode werden daar tapemethoden met elastische tape ontwikkeld die de bewegingsleer (kinesiologie) en de kennis over de spieractiviteit in het menselijk lichaam als uitgangspunt namen. De grondleggers van Medical Taping waren er zich namelijk van bewust dat beweging en spieractiviteit onmisbare factoren zijn bij het genezen en voorkomen van lichamelijke problemen.

Medical taping kan bij verschillende blessures worden toegepast:

• Gespannen spieren rust geven
  • Slappe spieren op spanning brengen
  • Spieren beschermen tegen overbelasting
  • Gewrichten beschermen
  • Pijn dempen
  • Ontstekingen verminderen
  • Lichaamshouding corrigeren
  • Lymfe oedeem (vocht) verminderen
  • Hoofdpijnklachten verminderen
  • Verminderen klachten bij bloeduitstortingen
  • Hormonale klachten verminderen
  • Spierscheuren herstellen sneller

Manuele therapie

In 2018 heb ik een manuele cursus gedaan, namelijk Mulligan Concept. De definitie van Mulligan is ‘op een pijnloze wijze herstellen van de normale beweeglijkheid en functie van een gewricht + de weke delen.
Er wordt uitgegaan van een ‘positiefout’/’sporingsprobleem’ van een gewricht wat voor een beperking of pijn zorgt. Door middel van het toepassen van deze behandeling kunnen er spectaculaire verbeteringen ontstaan in het bewegingspatroon wat al langere tijd voor pijnklachten zorgen.

‘’Als metafoor kan je hierbij denken aan een niet soepel lopende lade in de kast. Het spoor terugvinden is vaak een kwestie van subtiele aanpassing van de positie van de lade, waarna het openen en sluiten weer zonder frictie gaat.’’

Voor het maken van een afspraak of meer informatie nodig?

Sportmassage

Een sportmassage is het toepassen van handgrepen op een ontbloot en ontspannen lichaamsdeel, met het doel de lichamelijke conditie te verbeteren, te handhaven en/of eventuele nadelige gevolgen van de sport weg te nemen of deze zo min mogelijk te doen voelen. Daarnaast kan een massage ook preventief werken.
Voor zowel sporters, als niet sporters ervaren de positieve effecten van een goede massage.

De effecten van een goede massage:

• Verbeterde doorbloeding
  • Versnelde afvoer stofwisselingsproducten
  • Verbeterde stofwisseling
  • Verbeterde spierfunctie
  • Psychisch effect; je voelt je beter

Vanaf 2015 was Monique bekend van Massage Monique wat per 2019 een onderdeel van Fysio Volkers Sneek is.

Massage Monique