Tips: ‘Hoe word ik gemasseerd?’

Er zijn veel redenen om te masseren. Stel je zit ‘s avonds op de bank met je partner en vraag je hem om even je schouders te masseren. Gemiddeld houden (de meeste) mannen dit denk ik misschien 5 minuten vol. Tijd om daar eens wat verandering in te brengen, dus mannen; opgelet! 

Waarom?
Er zijn veel redenen om iemand te masseren. Bijvoorbeeld gewoon omdat je iemand lief vind en graag eens wil verwennen, omdat je moeder wat hoofdpijn heeft, of omdat je zoon wat ontspanning verdient na de tentamenweek. Massage is hier een zeer geschikt middel voor. Massage helpt namelijk tegen stress, het bevorderd ontspanning van het lichaam & geest, het kan pijn verlichtend werken en kan een blessure voorkomen.



Goede voorbereiding
Om een goede massage te geven vergt dit enkele voorbereiding.
1. Begin met een goede sfeerwaar je gaat masseren. Dus niet in de woonkamer met de televisie aan, maar zet een rustgevend muziekje aan. Hoe meer ontspanning er is, zowel van de ruimte als van de masseur zelf, hoe meer degene die gemasseerd wordt ook kan ontspannen.
2. Zorg dat de temperatuur goed is, van zowel de kamer als je handen. Vaak leg ik handdoeken over de delen van het lichaam die op dat moment niet worden gemasseerd. Op het moment dat iemand volledig ontspannen is kan iemand wat kouder/rilleriger raken.
3. Zorg voor een goede massage olie. Er zijn tegenwoordig massage olies met prettige geuren. Gebruik het liefst een natuurlijke olie, omdat deze beter opneemt in de huid. Gebruik ook zeker voldoende massage olie waardoor het masseren niet te stroef gaat.

Technieken
En als alle voorbereidingen perfect in orde zijn, dan gaan we los… Maar wat zeker niet het onbelangrijke is: de techniek.

Begin in eerste instantie zonder massage olie. Leg je handen ongeveer 3 seconden op het lichaamsdeel wat je wilt gaan masseren. Druk lichtjes op de huid en verplaats vervolgens je handen naar een andere plek. Herhaal dit een paar keer zodat de huid kan wennen aan jou handen en als doel degene al wat te laten ontspannen. We noemen dit intermitterend drukken.

Breng vervolgens wat massage olie op je handen (niet direct op de huid, omdat dit als onprettig ervaren kan worden en iemand dan meteen uit zijn ontspanning kan raken). Wrijf de olie in je handen nog wat warmer. Breng de olie nu in aanraking met de huid, vaak begin je onderaan en wrijf richting het hart. 

Dus bij een nek/schouder massage begin je halverwege de rug en masseer je richting het hoofd. Bij een bovenbeen massage begin je bij de knie en masseer je omhoog richting de lies.

Dit noemen we effleurages. Dit zijn lichte zachtaardige bewegingen. Hierbij worden er grote gelijkmatige langgerekt strijkbewegingen gemaakt over het gehele lichaamsdeel.  De effleurares kan met één hand of twee handen worden uitgevoerd. Hierbij gebruik ik vaan de ‘hand na hand’ techniek. Zoals net gezegd moet er richting het hart gewreven worden, dit noemen we in lenterichting masseren. Het is ook mogelijk de effleurages in dwarsrichting of zelfs circulair uit te voeren.

Dan gaan we door naar de petrissages, wat ook wel knedingen worden genoemd. Hierbij zorg je ervoor dat de spieren van het bot wordt weggetrokken, vervolgens knijpt en weer ontspant. Hiermee zorg je dat je een dieper niveau in de spieren stimuleert dan bij de effleurares. 

Wanneer je merkt dat er nog wat gespannen spieren of delen van spieren aanwezig zijn kan je de behandeling eindigen met fricties. Dit zijn cirkelvormige bewegingen op één plek om de dieper liggende weefsels te behandelen. Vaak wordt dit gedaan met de vingertoppen of de duim. Hierbij is belangrijk dat er niet over de huid wordt gegleden, maar op één specifieke plek wordt behandeld.

Blijf tijdens een behandeling goed communiceren, wanneer bepaalde technieken harder of juist zachter moeten worden uitgevoerd. Of als er bepaalde handgrepen zijn wat je prettig vind, maar ook zeker wanneer je bepaalde technieken juist niet fijn vind en de ontspanning kwijt raakt. 

Dus mannen die het maar 5 minuten vol houden, na het lezen van deze blog ga ik ervan uit dat dat nu minimaal 15 minuten moet worden. Ga in op het moment, zorg dat de sfeer goed is en dan is het bijna net zo fijn om iemand te masseren dan zelf gemasseerd te worden.

…………………………
Referenties:
– Boek: Hanboek Sportmassage van Willem Snellenberg
– Boek: Massage sportief, gezond en weldadig van Patricia E Wessels
 

Beoordeel hieronder mijn blog, geef eventueel nog extra tips en/of deel jou ervaring.

Leave a Comment

WhatsApp chat