Magnesium (tekort)

Op maandag 27 mei 2019 heb ik een ontzettend interessante lezing gehad van Richard Danel van Magnesium Health Institute. Naar aanleiding van deze lezing ben ik mezelf ook wat meer in magnesium gaan verdiepen. Ik denk dat velen weten dat we een magnesium tekort hebben, maar is dat erg? Aan het eind van deze blog kan je daar zelf antwoord op geven.

Wat is magnesium?
Magnesium is een belangrijk mineraal wat in bijna alle cellen in het lichaam voorkomt. Dit mineraal is onder andere goed voor de vorming van bot en spieren, maar speelt ook een belangrijke rol bij de overdracht van zenuwprikkels, werking van spieren, en daarin vooral voor de ontspanning van de cellen.

Magnesium tekort 
Tegenwoordig hebben we in de Westerse samenleving te maken met een magnesium tekort. Dit komt onder andere doordat er een bodem uitputting ontstaat in onze landbouw die het magnesiumhalte verlaagd. Ook is ons calcium inname te hoog (in vergelijking met de magnesium). En wat we tegenwoordig ook veel zien is de leefstijl die zorgt voor een te kort aan magnesium. Denk hierbij aan stress, genotsmiddelen, suiker en zout. Al deze voorbeelden zorgen voor een verhoogde uitscheiding magnesium waardoor er een tekort ontstaat in ons lichaam.  Er is geen substantie in het lichaam waaraan zo’n gebrek bestaat en waaraan tegelijkertijd zo weinig aandacht aan wordt besteed als magnesium. 

Voeding
Omdat er vroeger veel magnesiumrijke levensmiddelen waren heeft ons lichaam nooit geleerd magnesium op te slaan en daardoor zijn wij tegenwoordig genoodzaakt magnesium extra toe te voegen. Daarbij komt ook dat onze voeding, zoals witbrood, fastfood en snoepgoed bijna geen magnesium meer bevat. Als je dan wél voeding neemt met meer magnesium blijft nog steeds het feit dat de toepassing van insect- en onkruidbestrijdingsmiddelen het natuurlijk herstel van de grond hebben verhinderd.

Stress
Bij stresssituaties verhoogt de behoefte aan magnesium. Bij een tekort wordt het zenuwstelsel overprikkelt wat leidt tot onrustgevoelens en nervositeit. Hierdoor wordt de afscheiding van de stresshormonen adrenaline en noradrenaline verergerd. Hierdoor komt er meer magnesium in de bloedbaan terecht en ontstaat er meer calcium. De nieren worden vervolgens geactiveerd om meer overtollig magnesium af te scheiden. Resultaat: nóg minder magnesium 

Sport
Bij het uitoefenen van sport verbruikt het lichaam als gevolg van een verhoogde spieractiviteit aanzienlijk meer magnesium. Daarbij komt ook nog dat er een verhoogde transpiratie is wat magnesium eerder uitscheidt. Het is dus belangrijk voor spierkrampen en blessures om voldoende magnesium binnen te krijgen. En daarbij zorgt een verhoogd magnesium voor het uithoudingsvermogen en verkort het de periode die het lichaam nodig heeft om te herstellen na inspanning.

‘Calcium – Magnesium’ verhouding
Het is belangrijk dat calcium en magnesium met elkaar in verhouding is. Klik hieronder op het filmpje voor een duidelijke uitleg.

UITLEG FILMPJE:
‘’ In ons lichaam heeft de verhouding calcium-magnesium een belangrijke invloed op ons lichamelijk gestel en kwaliteit van leven. Een gezonde cel in rust bestaat aan de binnenkant uit magnesium en aan de buitenkant uit calcium. Bij bijvoorbeeld inspanning gaat calcium in de cel, waardoor het calciumgehalte in een cel verhoogd om bijvoorbeeld die spier te laten aanspannen. Wanneer de spier vervolgens ontspant, drukt de magnesium de calcium uit de cel waardoor deze weer ontspant/tot rust komt. Bij dit voorbeeld zijn magnesium en calcium in balans. Maar wanneer een cel niet in balans is, door een magnesium te kort, zal calcium in de cel blijven waardoor deze actief blijft. Het gevolg kan zijn: stress, weinig energie en/of spierpijn. Dit is afhankelijk in wat voor cel dit proces zich afspeelt.’’

Het is dus belangrijk dat calcium en magnesium in verhouding zijn. Maar kan het ook zijn dat we een calcium tekort krijgen? Nou eigenlijk niet, aangezien in onze voedingsstoffen veel calcium zit. Denk hierbij aan zuivelproducten, zoals kaas, groente en melk. Ook zijn er producten waar van gezegd wordt dat er veel magnesium in zit, denk hierbij aan bananen, avocado’s, groene bladgroente en bijvoorbeeld noten en peulvruchten. Maar in deze producten zit ook calcium, waardoor de verhouding alsnog uit balans blijft.

Belang van magnesium
Er wordt al jarenlang onderzoek gedaan naar de werking van magnesium en wat een chronisch magnesium tekort nou betekend. In 2016 is aangetoond dat er een significant verhoogd risico op kanker is bij een chronisch magnesium tekort. Het is niet mogelijk een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium vast te stellen, maar wel een adequate inneming. Dit zit bij mannen op de 350 mg per dag en bij vrouwen op 250. Doormiddel van onderzoek is ook aangetoond dat 70% van de westerse wereld niet eens de helft van deze adequate inneming toeneemt.
De reden dat een dagelijkse dosis magnesium noodzakelijk is, is omdat het niet door het lichaam zelf kan worden aangemaakt en ook niet kan worden opgeslagen voor later gebruik.

Symptomen van magnesium tekort
Magnesium is slechts voor 1% in het bloed te vinden. Daarnaast is de ene helft te vinden in spieren, botten, tanden en organen. En de andere helft zit in een serum wat voor cel wisseling zorgt tussen magnesium en calcium. Als er sprake is van een licht magnesium tekort zal dit bijvoorbeeld in eerste instantie spierproblemen of zwakte geven. Maar je zou dit ook in bot of tand problemen kunnen ondervinden. Op het moment dat er bloed wordt geprikt en het magnesium zo laag is dat het uit die ene procent van het bloed moet worden gehaald heb je te maken met een behoorlijk magnesiumdeficiëntie. Dit kan voor grotere problemen zorgen, zoals: spierkrampen (restless legs), migraine, flauwvallen, hoge bloeddruk, overgevoelige blaas, prikkelbare darmsyndroom, slaapproblemen, zwangerschapsvergiftiging, parkinsonisme, botontkalking, depressie en nog veel meer. 
Ook kan het in het ouder worden ‘problemen geven’. Bijvoorbeeld het eerder ontstaan van ouderdom en de aandoeningen die erbij horen. Maar denk ook aan de ernst ervan en het moeilijker behandelen van deze aandoeningen.
Ons lichaam beschikt niet over het opslaan van magnesium voor later gebruik, maar indien nodig kan het bottenstelsel als buffer worden gebruikt. Hierdoor wordt de stabiliteit van je beenderen minder en is de kans op osteoporose (botontkalking) erg groot. Hierdoor is magnesium gebruik bij ouderen helemaal noodzakelijk! 

Nederlanders hebben de grootste calcium opname (samen met de Denen), maar Nederlanders en Denen hebben daarbij ook de meeste mensen met botontkalking.

Er wordt niet gezegd dat magnesium de oplossing is voor alle klachten. Maar er wordt wel gezegd dat een magnesium tekort sommige processen en de risico’s ervan wel degelijk versneld.

Inname magnesium
Ik hoop dat je na het lezen van bovenstaande tekst nu direct naar je magnesium supplementen grijpt die je ergens nog in je medicijnen kastje hebt staan. Heel goed!
Maar er is nog een manier om magnesium binnen te krijgen, waarin er meer magnesium opgenomen wordt dan de gemiddelde 30% vanuit supplementen,

Magnesium kan zowel oraal als transdermaal (via de huid) worden opgenomen. Opname via de huid kan door middel van magnesium badzout of door magnesium olie op je huid te smeren. Het voordeel de transdermale opname is dat er geen vervelende darm effecten op kunnen treden en er niet een deel door de spijsvertering wordt opgenomen. Magnesium olie kan ook zeker helpen voor acute spierproblemen dat zo snel en gericht mogelijk opgelost moeten worden door transport via de huid in de spiercellen. 

Let op: Bij nierproblemen overleggen met je (huis)arts!

Ook kan je via deze link een test doen om te kijken of jij een groot risico hebt op magnesium te kort: https://quiz.tryinteract.com/#/5b1089c5d4d9d8001476c767

Bij mij in de praktijk gebruik ik magnesiumolie van Vita Cura. Zowel op de website als bij mij in de praktijk kan je hiervan flesjes olie, badzout en/of pillen aanschaffen. 
Voor meer informatie, kijk dan op www.vitacura.nl of neem contact met mij op.

…………………………
Referenties:
http://www.vitacura.nl
http://www.magnesiumhealthinstitute.com
– Boek: Magnesium olie –> gebruikersboek, Dr. Barbara Hendel

Beoordeel hieronder mijn blog, geef eventueel nog extra tips en/of deel jou ervaring.

Showing 6 comments
  • Erik Hemmes
    Beantwoorden

    WoW Monique wat een geweldige blog. Het onderwerp spreekt mij enorm aan. Het helpt iedereen bij het bewust worden van deze problematiek. Top.

  • Jeannette Jorna
    Beantwoorden

    Erg interessante blog Monique, bedankt!

  • Annemarie de Jong
    Beantwoorden

    Ik heb wel interesse in de olie..Volgende keer in je praktijk neem ik het mee.

  • Esther
    Beantwoorden

    Ik gebruik de olie ook en verminderd echt spierpijn! Mooi geschreven blog Monique! Super interessant ook! Veel mensen denken echt niet aan een magnesiumtekort, stukje bewustwording! Top!

  • Sanne
    Beantwoorden

    Hele interessante blog weer Monique!

  • Vincent Rondwijk
    Beantwoorden

    Magnesium werkt ook goed voor mij wanneer ik me moe en wat zwakker voel. Ik neem dan meestal een supplement waarna ik me een stuk beter voel. Helaas krijgen we niet elke dag alle benodigde voedingsstoffen en vitaminen binnen. Luister naar je lichaam en neem wat je nodig hebt.

Leave a Comment

WhatsApp chat