Burn-out / overspannen raken

Druk druk druk

Ik hoor het veel in de praktijk. Bij de vraag ‘Hoe is het met je?’ Is vaak druk het antwoord wat ik krijg. Denk hierbij aan de drukte op het werk, het huishouden wat moet blijven draaien. en vergeet de social media niet: het perfecte plaatje waar we allemaal aan ‘moeten’ voldoen. Vervolgens hebben we geen tijd of zin meer om te sporten en schiet het (gezond) eten er vaak bij in. Het lukt ons niet altijd om ál deze balletjes in de lucht te houden.
Dit in combinatie met weinig ontspanningsmomenten voor jezelf kan zorgen voor een burn-out of mentale overbelasting. Het gevolg? Een verminderde productiviteit, een hogere kans op bedrijfsongevallen, blessures, toegenomen verzuim en een verminderd welzijn.

In deze blog vertel ik meer over mijn ervaringen in de praktijk en geef ik wat praktische tips.

Hoeveel ik-tijd heb ik?

De mentale overbelasting herken ik in de praktijk vaak aan gespannen nekspieren, vermoeidheid en negativiteit. Maar denk zelf ook aan je verminderde concentratie, hoofdpijn, slaapproblemen, een kort lontje hebben en vermoeidheid. Deze symptomen zijn soms moeilijk te erkennen, want dat kan niet voor het perfecte plaatje waar we in willen leven.

Maar het is ontzettend belangrijk om af en toe eens naar jezelf terug te koppelen: hoeveel ‘ik-tijd’ heb ik nou eigenlijk? En bekijk in veel dingen in het positieve of negatieve?
Een burn-out hoeft geen ramp te zijn, als je het maar erkent en bewust bent van je gewoontes, dan kan je ermee aan de slag.

Krijg weer energie

Het voorkomen van deze mentale breakdown kan al zijn door een actievere levensstijl te nemen. Ga eens met de fiets naar het werk in plaats van steeds maar in de auto te stappen. Of als je werk het niet toelaat te fietsen, parkeer je auto dan eens op het achterste plekje in plaats van altijd vooraan te willen staan. Ga een keer niet met de lift, maar neem eens de trap of sta elk uur op om te strekken of om wat water te halen. Lekker in beweging zijn kan zorgen voor het soepel houden van je spieren en gewrichten, een lagere bloeddruk, cholesterol en bloedsuikerspiegel, maar ook zeker om weer meer energie te krijgen.

Ook voeding kan een belangrijke rol spelen bij het voorkomen. Uiteraard is gezond eten belangrijk, zorg dat je je voedingsstoffen binnenkrijg om je lichaam optimaal te laten functioneren. Maar denk ook zeker eens na over de hoeveelheid van eten en een goede spreiding over de dag. Probeer om ook écht te gaan zitten voor je maaltijden en er eigenlijk gelijk een moment van ontspanning van te maken.

Gun jezelf ontspanning

Je eigen ontspanningsmomenten moet je voor jezelf creëren, want iemand anders gaat het niet voor je doen. Lees eens een boek, laat je eens masseren of neem bijvoorbeeld eens een yoga les. Er zijn veel handvaten die je in contact kunnen laten komen met je gevoel. Plan ze bijvoorbeeld elke 6 weken in als je het voor jezelf moeilijk vind om je dit op tijd te gunnen.

Positieve stress

Vergeet niet dat er ook positieve stress bestaat. Stress kan ook zorgen voor meer alertheid die nodig is om te presteren, denk aan het vechten, vluchten, of bevriezen principe. Stress is soms nodig om te presteren, maar zoals eerder benoemd: hang soms een spiegel voor en relativeer hoe ver jou ‘stress meter’ is.

Tips

De behandeling van een burn-out spreekt dus meerdere aspecten aan.

Fysiek
Kom in beweging! Een keer hardlopen of eens een yin-yoga les volgen kan hierin veel betekenen.

Emotioneel
Maak je hoofd leeg! Het nemen van een massage of eens lekker in een warm bad liggen zijn de ‘ik-momenten’ die we soms nodig hebben. Vergeet niet de positieve energie te ervaren. Denk daarbij aan de schoonheid, geluk en humor.

Voeding
Afwisseling! Zorg voor afwisselingen in je maaltijden, maar wees erop alert dat je genoeg energie krijgt van het eten.

Dus kan je wel een beetje hulp gebruiken om te ontspannen of voel je al wat stress en gespannen spieren. Gun jezelf dan een massage. Maak een afspraak via mail of stuur gerust een appje naar 06 315 95 306 

Beoordeel hieronder mijn blog, geef eventueel nog extra tips en/of deel jou ervaring.


 

Showing 4 comments
  • Mara
    Beantwoorden

    Mooi geschreven Monique 😘

  • Esther
    Beantwoorden

    Interessant Monique! Uitgebreid en makkelijk om te lezen!
    Fijn ook die tips! ☀️☀️🙏

  • Aletta
    Beantwoorden

    Goed begrijpend te lezen. En ook herkenbaar wat de valkuilen zijn.

  • Sanne
    Beantwoorden

    Erg leuk om te lezen!!

Leave a Comment

WhatsApp chat