Balans belasting-belastbaarheid

In de praktijk
Dagelijks zie ik patiënten met klachten waarbij ze aangeven dat ze ‘overbelast’ zijn. Maar wat betekent dat nou eigenlijk en welke gevolgen heeft het?
Graag wil ik jullie middels deze blog wat uitleggen over de belasting en belastbaarheid van het lichaam. Waarschijnlijk komen veel dingen jullie bekend voor, maar hopelijk dat er na het lezen van deze blog er een extra lampje gaat branden.

Aan het begin van een behandeling bespreek ik vaak met mijn patiënten hoe het ervoor staat met de balans tussen belasting en belastbaarheid. Graag wil ik jullie eerst het verschil hierover uitleggen.

Bij belasting kan je de vraag bij stellen: ‘wat doe ik?’ Dus wat is de belasting voor mijn lichaam op dit moment. Enkele voorbeelden zijn acht uur werken per dag, verkeerde zithouding of de zware boodschappentas tillen. Het gaat dus om de belasting gedurende de hele dag. 

Belastbaarheid staat voor het gene wat je lichaam daadwerkelijk aan kan, dus hierbij de vraag: ‘wat kan ik?’
Denk erbij aan de hoeveelheid slaap die je hebt gehad, je voedingspatroon of de drukte die je momenteel op het werk hebt. Maar ook speelt je algemene fitheid hierbij een rol.

Voorbeelden
Nu jullie het verschil tussen belasting en belastbaarheid weten, wil ik jullie een voorbeeld geven die ik vaak in de praktijk tegen kom.

Meneer A. werkt in een verzorgingstehuis, hij werkt 32 uur en heeft rugklachten. Vaak is een vraag die ik stel of de patiënt ook aan sporten doet (sporten is goed om de belastbaarheid te vergroten). Het antwoordt van meneer A is dat hij al de hele dag op z’n werk traploopt, veel patiënten moet tillen en dus de hele dag al aan het sporten is. Hiermee ben ik het niet eens met meneer A, omdat werken hierbij valt onder belasting. Hij belast zijn rug behoorlijk met het traplopen en de patiënten in en uit bed te helpen (‘wat doe ik?’– belasting). Omdat de meneer verder niets doet om zijn belastbaarheid (‘wat kan ik?’) te vergroten door middel van extra training is de belasting-belastbaarheid uit verhouding en overbelast meneer zichzelf. 

Adviezen
Er zijn twee opties die ik meneer A zou voorleggen

1. De belasting verlagen:
Minder gaan werken of aangepast werk gaan doen zodat meneer de rug minder belast.
2. De belastbaarheid vergoten:

Het lichaam sterker maken d.m.v specifieke oefeningen zodat het lichaam meer aankan. 

Goed om te weten: Door training verbeter je de belastbaarheid, waardoor je meer belasting aan kan!

Het is dus voor jezelf belangrijk in de gaten te houden hoe het staat met je eigen verhouding tussen belasting en belastbaarheid, vooral wanneer je klachten ervaart. Maar daarbij is het ook van groot belang dat je het überhaupt in de gaten houdt zodat je misschien mogelijke klachten voor kan zijn.

…………………………
Referenties:
– https://www.fit.nl/herstel/belasting-belastbaarheid

Beoordeel hieronder mijn blog, geef eventueel nog extra tips en/of deel jou ervaring.

 

Leave a Comment

WhatsApp chat